Åbne standarder
DKUUG er en forening omkring Åbne Systemer, og disse bygger på Åbne Standarder.
Dette ser jo meget pænt, indlysende og sympatisk ud, men hvad menes der med dette?
Åbne Standarder er blevet et modeord, og der lægges forskellige betydninger i det,
alteftersom hvis interesser man gerne vil fremme. Da Åbne Standarder er et af
fundamenterne for DKUUGs virke, har vi behandlet dette indgående og lavet
en definition af det i strategirapport fra 1999, hvor alle medlemmer
kunne deltage, og som er vedtaget i bestyrelsen.
Åbne Standarder er her defineret som:
- 1. Åben definition tilgængelig
- 2. Defineret i en åben proces
- 3. Udarbejdet af en standardiseringsorganisation
Åben definition tilgængelig
Dette betyder at der skal være en offentlig tilgængelig specifikation.
Denne kan fx være udgivet som bog, og koste nogen penge at få fat i
(eller evt fås via et bibliotek.) Det er ikke et krav at specifikationen
skal være gratis tilgængelig, eller at man må kopiere den frit.
Kravet tilgodeser at hvis nogen er interesseret i at implementere standarden,
så kan de få fat i oplysningerne uhindret. Det anses ikke at være nogen
hindring at standanden koster noget, da alle interesserede i den industrialiserede
verden med en mindre indsats kan få adgang til informationen, fx via et forskningsbibliotek.
Det er en forudsætning at den åbent tilgængelige specifikation kan
implementeres frit, dvs uden at der påløber udgifter til
standardiseringsorganisationen eller andre rettighedsejere i forbindelse
med implementationen eller distributionen af produkter der implementerer
standarden. Der kan godt være patenter involveret, men de må ikke kræve
betaling.
Defineret i en åben proces.
Dette krav tilgodeser at enhver kan have indflydelse på standardens indhold.
Det er jo væsentligt hvad standarden går ud på teknisk, så de behov, som der er,
bliver varetaget. Fx er det væsentligt for danske brugere, at POSIX-standarden
indeholder understøttelse for internationalisering og dermed mulighed for
understøttelse af dansk (localer), at der findes udvekslingsformater for
email der er 8-bit (ESMTP), at der findes en localestandard der bl.a. kan definere
at ugen starter på en mandag, samt hvornår uge 1 er i et år (ISO TR 14652),
at der findes en sorteringsstandard (ISO 14651), og at der findes
tegnsætskonverteringsstandarder (som RFC 1345). Det er her også vigtigt at
processen er virkeligt åben, så selv små aktører som DKUUG kan have indflydelse.
Ingen af de ovennævnte faciliteter ville formentlig have være standardiseret,
hvis DKUUG eller andre små aktører ikke havde haft en reel stemmeret i det
pågældende standardiseringsorgan. Det er svært så at spå om disse faclilteter
så ville have været implementeret overhovedet, men sikkert er det at sige at de ikke
ville have været nær så udbredte.
Udarbejdet i en standardiseringsorganisation
Dette tilsikrer at specifikationen bliver vedligeholdt, dvs fx hvis der er fejl i
den, at de så bliver rettet. Det tilsikrer også at specifikationen er tilgængelig
over en længere tidsperiode, hvor man kunne frygte at en specifikation, der
blot var lavet som et enkeltstående tilfælde, nemt ville kunne glemmes bort.
Bemærkninger
En lakmusprøve på organisationens åbenhed er, om det er
almindeligt at folk fra meget små firmaer eller brugerorganisationer
kan få stor indflydelse på standarden, fx som leder af grupper
eller som redaktører.
En anden tilgang er om processen på papiret er tilstrækkeligt åben.
ISO har her nogle regler for hvad de vil anerkende som
åben udviklingsproces ved godkendelsen af PAS-indsendere,
dvs en organisation der kan indsende en Publically Available
Specification (PAS) som forslag til at blive en ISO-standard.
Der er noget gummi i ISOs paragraffer, men det er nok det tætteste
man kan komme det.
Også forskellige statslige konkurrenceråd og monopoltilsyn har regler om at
standarder skal udvikles i en åben proces, og stiller krav til tilgængelighed af
referater af møder og afstemningsresultater; hvis kravene ikke opfyldes vil
organisationen ikke være at regne som et standardiseringsorgan, men en sammenslutning
der som formål har at etablere et kartel på vegne af medlemmerne.